Bouwadvies

Bouwadvies

Het is van belang het juiste advies in te winnen op het goede moment. Of het nu gaat om de aankoop van een woning/bedrijfspand of de (ver-)bouw van een woning of bedrijfspand. Ons uitgangspunt is dat een juiste advisering zich terug moet verdienen.

Haalbaarheidsonderzoek

De aankoop van een kavel, de verbouwing van een woning of bedrijfspand betekent investeren. De mogelijkheden en, net zo belangrijk, de beperkingen van de investering moeten in kaart gebracht worden. U wilt gaan inventariseren of uw wensen en eisen gerealiseerd kunnen worden. Het is van belang te weten bij welke instanties u moet zijn om de juiste gegevens boven tafel te krijgen. Wij kunnen een aantal zaken voor u onderzoeken en aanleveren om te bepalen wat er mogelijk is en waar u rekening mee moet houden:

  1. Vooroverleg gemeente: gemeentelijk overleg over het omgevingsplan (bouwvoorschriften en plankaart) en mogelijke toekomstvisie. Het geldende omgevingsplan inclusief vrijstellingsmogelijkheden is het toetsingskader voor uw wensen.
  2. Kadaster: opvragen van (digitale) kadastergegevens. Perceelsgrenzen en zakelijk recht (bijvoorbeeld recht van overpad) kunnen van invloed zijn op uw beslissing. In combinatie met de bouwvoorschriften en plankaart kunnen wij de bouwmogelijkheden in kaart brengen.
  3. Schetsmatige voorstellen: met een eenvoudige handschets kunnen we u inzicht geven in de (ver-)bouwmogelijkheden op uw perceel. U krijgt hiermee in grove lijnen een goede indicatie van de mogelijkheden. Bouwvolume en gebruiksoppervlakte worden tevens als onderdeel meegenomen. Deze onderdelen bepalen voor een groot deel de stichtingskosten/bouwkosten.
  4. (Stichtings-)kostenraming: voorafgaand aan een investering wilt u de totale kosten (stichtingskosten) in beeld hebben. De totaalkosten van bijvoorbeeld grondaankoop, bouwkosten en advieskosten zullen op basis van een schetsmatig voorstel worden bepaald. De kostenraming is op basis van indicatieprijzen (aannames). Een prima constructie om de financiële haalbaarheid van uw plan te toetsen.
Prijs- en contractvorming

Een belangrijk contractstuk tussen opdrachtgever en aannemer is het bestek of de technische omschrijving. Dit document, dat in overleg met u wordt opgesteld, is een schriftelijke beschrijving van het bouwplan waarin zowel juridische als technische aspecten worden vastgelegd. Het bestek of de technische omschrijving wordt samen met de tekeningen en rapporten gebruikt om een offerte aan te vragen bij één of meerdere door u geselecteerde aannemers. Dit kan in de vorm van een aanbesteding (waarbij de laagste inschrijver het project mag uitvoeren) of op basis van de prijs-kwaliteitverhouding (vrije keuze). De aannemers leveren vervolgens, afhankelijk van de omvang van het plan, binnen 4 à 5 weken een gespecificeerde calculatie/offerte aan. Wij verwerken de opgegeven bouwkosten per bouwonderdeel in een overzicht, zodat we eenvoudig de verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken. Bij een aanbesteding wordt de gunning bepaald door de laagste inschrijving, terwijl bij een “vrije keuze” veelal de prijs-kwaliteitverhouding doorslaggevend is.

Per bouwplan wordt gekeken hoe het pakket van tekeningen, berekeningen en omschrijvingen wordt samengesteld. De keuze voor de manier waarop de aannemer wordt geselecteerd (aanbesteding of prijs-kwaliteitverhouding) gebeurt in onderling overleg.

Uitvoering en oplevering

uitvoering
Theorie wordt praktijk. Dit betekent dat alles wat in het voortraject op papier is bedacht, daadwerkelijk wordt uitgevoerd. De uitvoerende partij is bekend. Om de bouw zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om één persoon als centraal aanspreekpunt te hebben. Wij kunnen deze rol uitstekend vervullen. Afspraken over meer- en minderwerken, de uitvoering en de planning moeten helder zijn en schriftelijk worden vastgelegd. Daarnaast zorgen wij voor kwaliteitscontrole op de bouwplaats en voeren wij, namens de opdrachtgever, overleg met de uitvoerende partij. Het takenpakket binnen het onderdeel “bouwbegeleiding” geeft een overzicht van onze rol in dit traject.

oplevering
Zodra het gebouw of de verbouwing gereed is, vindt de eerste oplevering plaats. Samen met u en de aannemer inspecteren we het gebouw en controleren we visueel welke zaken naar tevredenheid zijn uitgevoerd en welke niet. Eventuele gebreken of onvolkomenheden worden vastgelegd in een “proces verbaal van oplevering” (een officieel juridisch document). De aannemer krijgt een vooraf vastgestelde termijn om deze opleverpunten te verhelpen. Na deze termijn volgt een tweede oplevering. Wij evalueren samen met u of de opleverpunten naar wens zijn opgelost. Bij akkoord wordt de bouw officieel afgerond.

Bouwbegeleiding

Bij bouwbegeleiding gaat het om het begeleiden van bouwprojecten in de breedste zin van het woord, van idee tot eindresultaat. De verwachtingen van de opdrachtgever worden vertaald naar prestaties van zowel de ontwerper als de bouwer. Voor de opdrachtgever is het belangrijk dat het bouwtraject soepel verloopt. Verschillende cruciale stappen in een dergelijk (ver)bouwproject kunnen wij voor u uit handen nemen. Met onze ervaring, expertise en inzet bent u verzekerd van een goed eindresultaat.

Keuzemogelijkheden bouwbegeleiding:

  • haalbaarheidsonderzoek
  • contacten met de overheid (gemeenten, provincie)
  • het maken van een voorlopig en definitief ontwerp
  • aanvraag omgevingsvergunning (bouwen, slopen, milieu, etc.)
  • selectie van aannemers
  • wijze van prijsaanbieding door aannemers
  • prijsonderhandelingen met aannemers
  • controle van de bouwkostencalculatie
  • kostenbewaking tijdens de bouw
  • bewaking van de bouwplanning
  • kwaliteitscontrole tijdens de bouw

U kunt kiezen voor het totale pakket of voor één of meerdere onderdelen. Dit kan tegen een vooraf overeengekomen vaste prijs of op basis van uurloon. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een kennismakingsgesprek.